Puhise ja puhku

Muista hengittää! Tämän hyvinkin itsestään selvältä kuulostavan lausahduksen olet saattanut kuulla eri tilanteissa tai olet lausunut sen itsellesi. Hengittäminen on täällä pallolla tallustamisen elinehto. Taloudellisesti tehtäväessä se kuluttaa vain 5% kokonaisenergian kulutuksestamme. Hengitettäessä sisään täytämme keuhkot ja hengittäessä ulos tyhjennämme ne. Vai tapahtuuko näin?

Taloudellisesti tehokkaan sisäänhengityksen huomaamme ulkoisesti siitä, että ylävatsa kohoaa. Tällöin pallea eli tärkein hengityslihaksemme, tekee työtä oikein. Sisäänhengittäessä se laajentaa kylkivälilihasten avustuksella rintakehää ja uloshengittäessä supistaa. Se toimii kuin sateenvarjo, joka avataan ja suljetaan.

Sateenvarjon tavoin liike ei suuntaudu vain eteen. Rintakehämme joustaa sekä sivuille että taakse. Tämän asian oivaltaminen lisää liikkuvuutta rintakehään. Rintakehään, jossa kylkiluut niveltyvät rankamme rintanikamiin takana ja edessä suuriosa niistä kiinnittyy rintalastaamme.

Innostankin sinua tällä postauksella tarkastelemaan kuinka syvään osaat hengittää ja päästätkö kaiken ilman pois. Tehokkaimmin homma hoituu ohjaamalla hengitys nenän kautta sisään ja päästämällä ilma suun kautta ulos.

Normaaliin hengitykseen kuuluu sisään- ja uloshengityksen lisäksi huomaamaton tauko ennen seuraavaa sisäänhengitystä. Hengitysrytmimme on levossa noin 12-16 hengitystä minuutissa. Ja, jotta hiilidioksidi todella poistuu uloshengityksen myötä, on uloshengitys puolet sisäänhengitystä pidempi.

Vapun alla hyviä harjoituksia ovat:

  • serpentiinin, ilmapallojen ja saippukuplien puhallusdav
  • ilmapallon pitäminen ilmassa puhaltamalla
  • ja tärkeimpänä hengästyttävä liikunta

Lähteet:

Hengitysliitto Helin Hengitä ja Hengästy opas. http://www.hengitysliitto.fi/sites/default/files/oppaat/hengitajahengasty.pdf