Pala liikuntapiirakkaa

Liikuntapiirakka. Kuulostaakos sana tutulta. Ensimmäinen liikuntapiirakka lanseerattiin vuonna 2004 ja sitä muutettiin ”parempaan” piirakkamuotoon vuonna 2009. Silti hyvin monelle suomalainen liikuntapiirakka on tuntematon,  vaikkakin sen sisältö saattaakin olla tuttu.

Liiku ainakin 10 min kerrallaan tai puoli tuntia 5xvko:ssa

Muista myös lihaskunto ja -huolto

Olet saattanut kuulla  nämä ohjeet, jotka sisältyvät aikuisille suunnattuun liikuntapiirakkaan. Liikuntapiirakka kuvantaa viikottaisen terveysliikuntasuosituksen samalla tavoin kuin lautasmalli on kuvantanut ravitsemussuosituksia.

1737-Liikuntapiirakka_723_x_396

Terveysliikuntasuositukset pohjautuvat Yhdysvaltain terveysviraston julkaisemiin suosituksiin, jotka on koottu tieteellisen kirjallisuuskatsauksen pohjalta.  Omat liikuntapiirakat löytyy myös +65-vuotiaille sekä soveltavat liikuntapiirakat sairauden tai toimintakyvyn aleneman vuoksi sekä, jos käytössä on liikkumisen apuvälineitä.

Omalla kohdallani kestävyyskuntoharjottelu on tällä hetkellä reipasta kävelyä ja arkiliikuntaa, kun toisen lapsemme syntymästä on melkein kolme viikkoa. Alkuunsa tein juuri 10-15 min kävelylenkkejä, mutta nyt matka- ja aika ovat pidentyneet. Kestävyyskuntopuolella tuo 2,5 h /vko:ssa täyttyykin nopeasti. Toisin on lihaskunto- ja liikehallinnan kohdalla, jota tulisi olla ainakin kaksi kertaa viikossa. Parhaiten saan venyttelyt, tasapainoharjoitteet sekä lihaskuntoliikkeet tehtyä, kun yhdistän ne ulkoiluun tai tiettyihin arjenaskareisiin. Näin ne hoituvat huomaamatta.

Pohditko jo, minkälainen on sinun viikottainen liikuntapiirakkasi?

UKK:n nettisivuilta pääset testaamaan liikkumisesi ja samassa testissä pohditaan myös päivittäistä inaktiivisuuttasi. Suosittelen tekemään testin! http://www.ukkinstituutti.fi/testaaliikkumisesi/

Hienoa, jos kohdallasi liikkumisesi ylittää jo reilusti terveysliikuntasuositukset. Jos kuitenkaan näin ei ole, antaa liikuntapiirakka vinkkejä lajeihin/tapoihin joita voi kokeilla. Tärkeintä on tehdä liikuntapiirakastaan juuri omannäköisensä.

Loppuun haluan laittaa vielä kuvan, jossa on tähän aiheeseen sopiva teksti. Kuvan pongasin tällä viikolla Kantava kosketus perhevalmennuksia kanssani ohjaavan Tanja Korjuksen (kätilö, hieroja) facebook-seinältä.

rakasta itseäsi

Lähteet:

http://www.ukkinstituutti.fi/liikuntapiirakka